Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce 81 ilde, 1299 ortaokulda yaklaşık 39.000 öğrenciye Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE) Araştırması yapılmıştır.
Bu kapsamda yapılan sınavda açık uçlu maddelere öğrencilerin verdiği cevapların puanlanması çalışması, geliştirilen yazılım aracılığıyla, elektronik ortamda 20 Haziran-1 Temmuz 2016 tarihleri arasında yapılacaktır.
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi), farklı soru türleri kullanarak öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerine sahip olma durumlarının belirlenmesinin amaçlandığı bir projedir. Üst düzey düşünme becerilerinden olan eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve karar verme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanan bu proje birçok yenilikleri yanında getirecektir.
Bunlardan bazıları;
· Öğrencilerin akademik becerilere sahip olma durumlarının düzenli ve sistematik olarak izlenmesi,
· Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin belirlenmesinde açık uçlu soruların kullanılması,
· Açık uçlu soruların bilgisayar yazılımı aracılığıyla insan puanlayıcılar tarafından puanlanması,
· Öğrenci yeterliklerinin belirlenmesi ve öğrencilere puanların anlamının olduğu bir geribildirim verilmesi,
· Bağlamsal özelliklerin ölçülmesinde kullanılan anketler yoluyla öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin ortaya konulması,
· PISA ve TIMSS gibi Türkiye’nin katıldığı uluslararası sınavlardaki soruların uyarlanmasından kaynaklanan sorunların önüne geçmesi ve ilk ulusal beceri sınavı olma özelliği taşıması.
Ayrıca açık uçlu soruların puanlanmasında objektifliğin sağlanabilmesi için her bir öğrenci cevabının en az iki puanlayıcı tarafından puanlanması ve bu iki puanlayıcı arasında bir fark ya da tutarsızlık olduğunda üst değerlendiricinin puanlamasına olanak veren bir yazılım geliştirilmiştir.
Açık uçlu, kısa cevaplı, tamamlamalı, eşleştirmeli, doğru-yanlış ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan sınav Türkiye geneli pilot uygulamanın yapıldığı 16 ilden biri olan Malatya’da da yapılmıştır.
Bu kapsamda gerçekleştirilen sınavın değerlendirilmesinde “değerlendirici” olarak görevlendirilmek üzere Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler branşlarında 25 öğretmene toplamda 100 ortaokul öğretmenine 7-10 Haziran tarihleri arasında eğitim verilmiştir. Bu kapsamda yapılan sınavda açık uçlu maddelere öğrencilerin verdiği cevapların puanlanması çalışması, geliştirilen yazılım aracılığıyla, elektronik ortamda eğitim alan öğretmenler tarafından 20 Haziran-1 Temmuz 2016 tarihleri arasında yapılacaktır.